Hoe veel budget zet u weg voor een bad hire?

Neemt u de kosten van een bad hire op in de jaarbegroting? Waarschijnlijk niet, maar toch krijgt 95% van de bedrijven jaarlijks met deze kosten te maken. Zonde, want dit zijn kosten die voorkomen kunnen worden. 

Gemiddeld kan gezegd worden dat een ‘bad hire’ net zo veel geld kost als zijn jaarsalaris. De kosten voor een ongeschikte kandidaat liggen daarmee gemiddeld tussen de €45.000 en €100.000. Een deel van deze kosten zijn directe kosten (zoals de salariskosten), maar deels zijn ze ook verborgen. Denk aan: 

  • Wervingskosten (van de bad hire én zijn opvolger) 
  • Inwerktijd 
  • Onboardingskosten 
  • Verlies van klanten of opdrachten 
  • Salariskosten 
  • Productieverlies 
  • Ontevreden collega’s 
  • Kosten voor het herstellen van fouten 
  • Stress in het team en bij de manager 
  • Lagere klanttevredenheid 
  • Imagoschade 
  • Ontslagkosten

De kosten kunnen dus hoog oplopen. Bij 89% van de mismatches, is er sprake van het ontbreken van de soft skills die voor de rol vereist zijn. Deze vaardigheden zijn lastig te beoordelen op grond van enkel sollicitatiegesprekken. Wij adviseren bedrijven dan ook altijd om data te combineren: voer sollicitatiegesprekken, maar laat kandidaten óók een persoonlijkheidsvragenlijst invullen en/of een capaciteitentest maken. Dit geeft een completer beeld van de kandidaat. Hierdoor heeft u betere informatie om succesvolle recruitment beslissingen te maken.

Benieuwd wat het inzetten van assessments uw bedrijf kan opleveren? Wij adviseren u graag.